سیستمهای فیلتراسیون و تخلیص روغن در شرایط خلا، شامل چند مرحله فیلتراسیون جهت حذف ذرات جامد و فرایند تقطیر در خلا جهت جداسازی آب ، هیدروژن زدایی، گاز زدایی، حذف ذرات جامد و امولسیون و همچنین سایر ناخالصی ها از سیالات هیدرولیک ، روغنهای روانکار و غیره میباشد..
مزیت بارز این سیستم ها، توانایی عالی در جداسازی آب از روغن می باشد. آب که از طریق جذب رطوبت هوا و یا نشتی از مبدلهای حرارتی به داخل روغن درسیستمهای هیدرولیک و روانکاری نفوذ می کند، به دو گروه آب آزاد و آب محلول تقسیم بندی می شود.
روغن تا رسیدن به نقطه اشباع آب را جذب نموده وتا این نقطه محلول در روغن و جزیی از ساختار آن محسوب می گردد. نوسانات فشار و دما باعث جذب رطوبت بیشتر شده و تجاوز مقدار آب موجود در روغن از مقدار اشباع، سبب خروج آب از ساختار روغن و تشکیل آب امولسیون (آزاد) می گردد.
قطرات بسیار ریز آب آزاد (کمتر از 0.1 میکرون) باعث آسیب و سایش سیستم می گردد. لذا آلودگی آب در سیستم می بایست کنترل گردد
نقطه اشباع روغن از رطوبت، تابع نوع روغن ( مولکولهای قطبی و سورفاکتانتها ) ،درجه حرارت و فشار می باشد
این سیستم ها دارای دو واحد فیلتراسیون و تقطیر میباشند.ذرات جامد در واحد فیلتراسیون و آلودگی آب و گاز در واحد تقطیر تحت خلاء جدا سازی میشوند