ایران ، اصفهان

اصفهان، بهارستان، خیابان شمشاد، مجتمع هزاره، شماره E403

تلفن: 36825742-031

info@pmsystem.ir

فیلتراسیون

تصفیه روغن هیدرولیک و صنعتی

آلودگی باعث بسیاری از شکستهای روان کارها می شود. تجربه طراحان و مصرف کنندگان روغن های هیدرولیک و سیستم های روغن, صحت و سقم حقایق زیر را بررسی می کند:

بیش از ۸۵% خرابی ها و از کار افتادگی ماشین آلات ناشی از نتیجه مستقیم آلودگی روغن آن است. با تصفیه به موقع روغن میتوان بسیاری از مخارج کاذب و کلان در صنایع و هزینه هایی که به مراتب کمتر از خرید روغن میباشد ، جلوگیری نمود و عمرماشین آلات و روغن را به دو برابر افزایش داد

  •  آلودگی ذرات محیطی
  •  آلودگی حاصل از کارکرد سیستم
  •  آلودگی ناشی از ساخت سیستم نو
  •  آلودگی روغن نو

از آنجا که حذف ذرات ریز کمتر از 20 میکرون برای سازندگان روغن مقرون به صرفه نمی باشد لذا روغن نو مملو از این آلاینده ها است که باید برای افزایش عمر تجهیزات این سایز ذرات از روغن حذف گرددواز طرفی لقی ها در سایز های کمتر از 20 میکرون میباشد ولازم است این سایز از ذرات از روغن

ذرات خطرناک

  • ذرات در بین سایز های کمتر از 20 میکرون برای تجهیزات بسیار خطر ناک هستند از آنجا که اغلب لقی ها ( لقی بین دندانه پمپ ها, سروولوهاو…) در رنج کمتر از 20 میکرون قرار دارند لذا اگر ذرات که در این رنج وارد لقی ها شوند باعث خوردگی و سایش قطعات می گردند پس در نتیجه برای تجهیزات حساس اولویت حذف این رنج از ذرات وجود دارد

آب در سیستم های هیدرولیک و گیر بکس ها از طریق نشت پکینگ ها و از کندانس هوا وارد روغن می گردد .همچنین در واحدهای نورد به دلیل حضور بخار میزان زیادی آب وارد این روغنها شده و باعث آلودگی بیش از حد این روغنها می شود . گاز های موجود در روغن نیز از طریق شکست ملکولی و هوای حل شده وارد روغن خواهد شد .

اثرات خرابی آب و گاز در سیستم

آب می تواند باعث اکسید شدن, از بین رفتن خواص روغن, زنگ زدگی سطوح و ایجاد لجن ،افزایش عدد اسیدی  در روغن گردد

گاز ها نیز می توانند باتشکیل حباب و کف ، ایجاد تنش و اعمال ضربه در روغنها و همچنین ایجاد  پدیده کاویتاسیون و از بین رفتن خواص روغن شوند.

با توجه به مشکلات و موارد مطرح شده اهمیت تصفیه روغن بسیار لازم و حیاتی می باشد که باعث افزایش طول عمر دستگاه ، تجهیزات و روغن میگردد.

وبه طور کلی فیلتراسیون روغن از نظر کاهش هزینه های خرید روغن و تعمیرات وخرابی قطعات صرفه جویی اقتصادی زیادی در صنایع مختلف به همراه دارد.

  • افزایش عمر روغن از 2 تا 6 برابر ( با توجه به شرایط کارکرد)
  • کاهش هزینه ها در خرید روغن
  • کاهش هزینه های توقف تولیدبه دلیل تعمیرات ناخواسته تجهیزات
  • کاهش هزینه های اضافی کارگری
  • کاهش هزینه های جایگزینی قطعات 
  • کاهش هزینه های حمل و انتقال و معدوم کردن روغن
  • افزایش تولید به واسطه کاهش زمان توقف برای تعمیرات
  • سالم نگه داشتن محیط زیست بر اثر جلوگیری از معدوم نمودن  روغن

                

در این خصوص بهبود سیستم  با داشتن کادری مجرب و متخصص اقدام به تصفیه روغن و فیلترینگ که توانایی حذف انواع آلودگی ها از جمله ، آب ( محلول و امولوسیون ) ، گاز ( هیدروژن ، اکسیژن ، دی اکسیدکربن ، متان ، مونوکسیدکربن و… ) ، ذرات جامد معلق و مواد فرار مثل آمونیاک و الکل از روغن دارا بوده و روغن را به سطح تمیزی و NASS STANDARD میرساند و تقریبا روغن را به کیفیت اولیه آن برمیگرداند و تعداد دفعات بهره وری از روغن را افزایش و زمان تعویض روغن را به حداقل میرساند که باعث تاخیر انداختن در تعمیرات اساسی میشود

سیستم های فیلتراسیون و آب زدایی از روغن تحت خلاء

سیستمهای فیلتراسیون و تخلیص روغن در شرایط خلا، شامل چند مرحله فیلتراسیون جهت حذف ذرات جامد و  فرایند تقطیر در خلا جهت جداسازی آب ، هیدروژن زدایی، گاز زدایی، حذف ذرات جامد و امولسیون و همچنین سایر ناخالصی ها از سیالات هیدرولیک ، روغنهای روانکار و غیره میباشد.. 
مزیت بارز این سیستم ها، توانایی عالی در جداسازی آب از روغن می باشد. آب که از طریق جذب رطوبت هوا و یا نشتی از مبدلهای حرارتی به داخل روغن درسیستمهای هیدرولیک و روانکاری نفوذ می کند، به دو گروه آب آزاد و آب محلول تقسیم بندی می شود. 
روغن تا رسیدن به نقطه اشباع آب را جذب نموده وتا این نقطه محلول در روغن و جزیی از ساختار آن محسوب می گردد. نوسانات فشار و دما باعث جذب رطوبت بیشتر شده و تجاوز مقدار آب موجود در روغن از مقدار اشباع، سبب خروج آب از ساختار روغن و تشکیل آب امولسیون (آزاد) می گردد.

 قطرات بسیار ریز آب آزاد (کمتر از 0.1 میکرون) باعث آسیب و سایش سیستم می گردد. لذا آلودگی آب در سیستم می بایست کنترل گردد
نقطه اشباع روغن از رطوبت، تابع  نوع روغن ( مولکولهای قطبی و سورفاکتانتها ) ،درجه حرارت و فشار می باشد

این سیستم ها دارای دو واحد فیلتراسیون و تقطیر میباشند.ذرات جامد در واحد فیلتراسیون و آلودگی آب و گاز در واحد تقطیر تحت خلاء جدا سازی میشوند

روش فرآيند

Process

بعد از روشن شدن سيستم، روغن آلوده به واسطه خلأ ايجاد شده توسط پمپ خلأ، از پيش فيلتر (حذف ذرات بزرگتر از 25 ميكرون) و هيتر (افزايش درجه حرارت تا مقدار معين) عبور مي كند. پس از آن به برج خلأ پرشده از پكينگهاي سراميكي و به صورت بارشي (جهت ايجاد فيلم نازك روغن و افزايش سطح تماس دو فاز) وارد مي شود. 
در برج خلأ، جريان به دو فاز تقسيم مي شود. آب و مواد فرار به حالت بخار درآمده و فاز گاز را تشكيل مي دهند. روغن نيز فاز مايع را تشكيل مي دهد.
ورود روغن به برج خلأ توسط شير برقي كه به وسيله سنسور سطح كنترل مي شود، صورت مي گيرد. روغن پس از عبور از برج خلأ، توسط پمپ روغن وارد فيلتر ثانویه (حذف ذرات بزرگتر از 10 ميكرون) وپس از آن وارد فیلتر نهایی (حذف ذرات بزرگ تر از 5 میکرون) شده و از آنجا خارج میگردد . بخارات بالاي برج، توسط هواي عبوري از شير تنظيم خلأ، از داخل كندانسور هوا خنك (تحت خلأ) عبور كرده و در محفظه جمع آوري آب، ذخيره شده و قابل تخليه مي گردد.
بخارات باقي مانده وارد پمپ خلأ شده و در آنجا پس از اختلاط با آب در گردش پمپ ( تحت فشار اتمسفريك) خارج مي شوند